Een drukke week - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Dirk maas - WaarBenJij.nu Een drukke week - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Dirk maas - WaarBenJij.nu

Een drukke week

Blijf op de hoogte en volg Dirk

28 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Leuk om allemaal leuke dingen van jullie te lezen. Ik ben blij dat mijn verhalen aanstekelijk werken en dat het enthousiast overkomt, want dat ben ik ook :)

Ik ben ook heel blij dat het aanstekelijk werkt want voor mij is dit niet alleen een reisje om plezier te maken maar ook om te leren. Je wordt je van vanalles bewust waar ik jullie maar niet mee lastig zal vallen maar geloof mij, het laat je nadenken over alle dingen in je leven die belangrijk voor je zijn en wat je verder wil met je leven, welke mensen belangrijk voor je zijn.
Een belangrijke factor voor mij, om hier vrijwilligerswerk te doen is omdat ik iets terug wil geven aan de natuur, ervoor wil zorgen dat als ik ooi 80 zou mogen worden dat er nogsteeds wilde dieren zijn in deze wereld. Wild zoals het hoort. Wij, als mensen hebben ervoor gezorgt dat veel dieren zijn uitgestorven en nu zijn wij, mensen, aan het proberen de schade te herstellen. Deze reis, dit avontuur, het werk dat ik hier doe, geeft mij een tevreden gevoel. Het gevoel dat je een verschill maakt in deze wereld, dat je bijdraagt aan het behoud voor wat onze wereld zo speciaal maakt!!

IK hoop dat als vele van jullie deze verhalen lezen, je ervan kunt genieten dat de dieren zo betoverend zijn, maar dat je ook beseft dat sommige dieren er morgen misschien niet meer zijn.... Die reden is voor mij de reden om deze reis te ondernemen.

Na deze boodschap is er natuurlijk ook nog het 1 en ander aan leuke dingen gebeurt deze week. Ik heb gewerkt met de kleine katten en grote katten en ook met de reuze schilpadden. We hebben de dieren gevoerd, hun hokken schoon gemaakt en zelfs met een serval lopen knuffelen. (blijft raar) We hebben deze week ook het meest ranzige werk gedaan dat ik ooit heb gedaan, ik zal jullie de details besparen maar geloof mij het stonk een uur in de wind en alleen een spaanse en ik hebben al het werk gedaan omdat de rest het of niet wou doen, of niet tegen de lucht kon haha.

we hebben deze week ook een schoolklas op bezoek gehad en hen rondgeleid door het centrum. we hebben hun over de dieren verteld. We proberen de kinderen bewust te maken van de dieren, met wie zij leven. de meeste kinderen hebben voor het eerst in hun leven een leeuw en een cheetah gezien!! Die kindjes zijn echt super enthousiast en houden er nogal van om te zingen en te springen. We hebben ook met ze getekend. 1 kereltje dat langs mij zat had dezelfde dingen getekend als mij en had zelfs een poppetje getekend en daar mijn naam bij geschreven... heel bijzonder hou zij zo blij kunnen zijn met de kleinste dingen in het leven.

We zijn afgelopen week ook weer naar de dierenarts gegaan en hebben een cheetah geopereerd. nouja dat heeft de dierenarts gedaan, die heeft er voor geleerd. (zegt ie) we hebben de cheetah veel vitamines gegeven en onderzocht of er iets mis was met de organen. We hebben niks schokkens gevonden en inmiddels loopt ze alweer vrolijk rond.
Wat ook nieuw is sinds een paar dagen is 1 nieuwe bewoner in het centrum. Er is namelijk een baby cheetah geboren!!! we hebben het kleintje nog niet gezien maar de verzorger zeft dat hij of zij het goed maakt en dat de moeder cheetah goed voor haar jong zorgt!! hopelijk kunnen we komende week nog een glimp opvangen.

We hebben ook een druk weekend gehad deze week.
We zijn namelijk op onze vrije dag naar het vliegveld gegaan en hebben daar in een ultraligt vliegtuigje gevlogen. In zo'n vliegtuigje pas je maar met zn 2e in. Dus 1 piloot en 1 passagier. Dat was echt helemaal geweldig. het landen en opsteigen was ook super want dat vliegtuigje heeft net zon grote wielen als een skelter en de landingsbaan bestaat uit een weg gemaakt uit puin en zand..... hahaha dat was dus wel weer eens wat anders. In de vlucht heb ik over een big 5 reservaat gevlogen opzoek naar dieren. Ik heb een kudde olifanten gezien (die lijken dan toch wel echt klein vanuit de lucht). Ik heb ook meer dan 10 neushoorns gezien, een stel impala's, kudu's, gieren, een everzwijn en een andere antilope die snel weg rende. Het was echt heel speciaal om de dieren zo uit de lucht te zien!!! super ervaring en heel leuk!!!

De dag later, afgelopen zondag zijn we met zn alle naar kruger gegaan. dat is de laatste keer kruger voor mij. (voorlopig) We hebben dus een hele dag in de auto gezeten en wat heb je dan nodig, jawel een berg koekjes :)

We hebben, je zou het bijna verwennerij kunnen noemen, de hele big 5 in 1 dag gezien!! we hebben een luipaard met jong weg zien rennen door de bossen en het gras. dat was heel bijzonder. we hebben ook 7 neushoorns bij elkaar gezien wat heel bijzonder is omdat die dieren normaal niet in zulke grote kudde's rondlopen.

Ik heb ook iets heel speciaals gezien, er is een vogel genaamd de red crested corhaan met als bijnaam de zelfmoordvogel aan het rondvliegen met nog een andere vogel op de grond. Het vrouwtje zat op de grond en het mannetje vloog in de lucht totdat hij op een gegeven moment een duidvlucht maakte en als 1 grote bal uit de lucht naar beneden storte.... vlak voordat hij de grond raakte strekte hij zijn vleugels uit en vloog hij weer omhoog.... Dat is paar gedrag van die vogels, het mannetje probeert het vrouwtje te imponeren met zijn gedrag. Soms mislukt dat ook en heeft eidigt het vrouwtje zonder mannetje omdat het mannetje zich te pletter heeft gevolgen op de grond..... (dat krijg je als je neerstort) vandaar dus die bijnaam.
Ik ben ook onwijs blij met de foto van de cape glossy starling. (zie foto) dat is de foto waar die vogel een stukje brood uit mijn vingers eet.

Deze week gaan we verder nog heel veel leuke dingen doen naast het werk in het centrum. We gaan nog op een olifant safari, dat wil zeggen op de rug van de olifant rijden, we gaan een hele dag servivallen in een wildreservaat en we gaan nog naar een reptielpark om dingen te leren over slangen enzo.

Nou dat was het dan voor deze keer.
Het ga jullie goed daar in Nederland!!

Bedankt voor de trombone Jozef!!
@ robbie, ik wil nog veel meer dieren zien, maar alles waar ik op had gehoopt om te zien, of waar ik over had durven dromen om te zien, daar heb ik al wel veel van gezien ja. Maarrrr ik zou graag nog langer blijven om nog meer te zien haha.

Gegroet!!

  • 28 Augustus 2012 - 15:19

    Tijn:

    Nou ben ik wel heel benieuwd wat dat ranzige werkje inhield! :P Het is weer een prachtig verhaal Dirk! Als je terug bent kom ik langs met m'n slaapzak! Je krijgt al die verhalen toch niet in 1 dag verteld!

  • 28 Augustus 2012 - 16:22

    Rianka:

    Dan kom ik er gezellig bij liggen want ik ben ook erg benieuwd ;)

    xx

  • 28 Augustus 2012 - 17:00

    Dave:

    Allicht is @Tijn weer als één van de weinige alleen nieuwsgierig naar het 'ranzige gedeelte'.. kan ook niemand anders zijn hè @Tijn ;)
    De discussie over het grote aandeel van de mensheid in het uitsterven van bepaalde dieren, wil ik trouwens graag een keertje met je aangaan wanneer je weer thuis bent @Dirk.. voor een klein deel ben ik het met je eens, maar voor het grootste gedeelte kan ik me niet in jouw stelling vinden.. =)
    Verder vind ik het inderdaad ook erg leuk om je enthousiaste verhalen te lezen! Ik wens je nog veel plezier toe in het Afrikaanse continent.. geniet ervan, want voordat je het weet, zit het er weer op!

  • 28 Augustus 2012 - 17:11

    Anne:

    Wow erg gaaf weer! Ben erg benieuwd naar de volledige fotorapportage!!!!!!!

  • 28 Augustus 2012 - 20:53

    Peter:

    Ha Dirk, bedankt voor weer een aanstelelijk en enthousiast verhaal.

  • 30 Augustus 2012 - 11:59

    Niels:

    Hej dirkje! super leuk om je verhalen steeds te lezen. je komt nog als Hindoe terug, een ware gelovige in de natuur.

  • 31 Augustus 2012 - 14:49

    Anke:

    Hey Dirk,

    Mooi dat je even die pas op de plaats maakt, het is inderdaad een mooie planeet met prachtige dieren die erop lopen, en die moeten ook vooral blijven bestaan! Wat een kennis over dieren heb jij verzameld zeg, dat realiseer ik me nu...
    Heb je al zin in de neven en nichtendag? We zijn al druk bezig met de voorbereidingen!!! Ik heb super veel zin om je weer eens te zien, en dat is al bijna!!!!! Maar in de tussentijd: Geniet lekker!

    Groetjes en kusjes van je nichtje Anke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirk

Actief sinds 25 Jan. 2012
Verslag gelezen: 543
Totaal aantal bezoekers 31370

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 04 Oktober 2013

Vrijwilligerswerk met Activity International

04 Mei 2012 - 04 Oktober 2012

Reis zuid-afrika en zambia

Landen bezocht: