JJJJAAAAAAA een pangolin!!! - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Dirk maas - WaarBenJij.nu JJJJAAAAAAA een pangolin!!! - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Dirk maas - WaarBenJij.nu

JJJJAAAAAAA een pangolin!!!

Blijf op de hoogte en volg Dirk

22 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Hallo Hallo allemaal,

Jaaa de vakantie was echt heel erg leuk, bedankt voor alle leuke reacties!!! Vind ik echt super tof!!! Ik wil nog even 1 ding delen over de vakantie en dat is dat Sandra en Ik een leuke puzzel hebben gemaakt....

BCH dreamteam!!!! jullie weten wel welke puzzel dat is. Echt een super cadeau en de brieven zijn zelfs nog geweldiger, echt super bedankt!!!!
Om jullie niet teleur te stellen een fototje van de puzzel....

Surogaat moeders, ja de vorige keer had ik eigenlijk een foto van een aapje op de blog willen zetten mar daar ging dus iets bij mis net zoals van die olifant, die houden jullie dus nog tegoed. Maar er zijn weldegelijk heel veel vervet monkeys, en bavianen hier. Heb er al ontelbaar veel gezien, heb ze zelfs zien paren haha...

Deze week was heel bijzonder, zat bomvol met cheetahs maar het mooiste van deze week is toch wel, DAT IK GEWOON EEN PANGOLIN HEB GEZIEN!!! nu zullen veel mensen wel denken, een watte?

een pangolin is een dier dat je zelden ziet, het is een nachtdier en eet voornamelijk termieten. (zie foto voor een beeld van de pangolin of google het even)
Ok het rare van dit alles is dat dit dier letterlijk bovenaan mijn lijstje stond van dieren om nog te zien. Maar waar we het dier uiteindelijk tegen kwamen was gewoon in de berm van een publieke weg.we waren aan het rijden en iemand van de begeleiding riep stop. en zij dat er een pangolin was. dus wij allemaal uitgestapt en opzoek gegaan in de berm en we hebben hem gevonden!! Dat was echt heel bijzonder maar ook heel raar om het daar, in daglicht, in de berm tegen te komen. Maar ik ben wel heel blij want dat dier is zo geweldig om te zien!!!!

Dan nu maar iets over cheetah's want ja daar zit ik nu tenstotte heh,
Er zijn hier meer dan 42 cheetahs. Daar licht de focus van het centrum ookal zijn er genoeg andere dieren te zien in het centrum. Ook kleine katten zoals servals en zelfs een bruin gekapte gier.

Ik heb hier al keiveel geweldige dingen mee mogen maken van het voeren van een luipaard schildpad tot het helpen van een operatie van een cheetah.

we hebben hier al een keer het vlees bereids voor alle grote dieren, dat zijn leeuwen, cheetahs en wilde honden. Dat is wel echt even iets anders om te doen, vooral heel bloedrig en je gaat ervan stinken. Na het bereiden van het vlees dan mogen we de dieren ook voeren. Dat is ook wel speciaal want de dieren worden dan ik een kleiner verblijf gelaten waar wij eerst het vlees neerleggen en dan het dier pas naar binnen laten. Soms is het dier, zoals cheetahs zijn, te snel voor ons dus dan zijn ze al ik het hokje voordat wij naar binnen kunnen dus dan moeten we het vlees over het hek gooien. Das ook wel leuk met een stuk van zo'n 15 kilo om dat dan over het hek heen te gooien bij een troep leeuwen....

we hebben ook de wilde honden gevoerd die achter onze pickup aan rennen en allemaal roepen en andere geluiden maken. Dat is echt indrukwekkend.

We hebben ook een cheetah moeder met 3 welpen verhuisd van het ene hok naar het andere hok. De meeste cheetahs hier zijn (gedeeltelijk, dat wil zeggen in zoverre dat dat kan) tam. en sommige zijn dat ook niet. Wat ze hier normaal doen is met de cheetah moeder en haar jongen naar het andere hok toe wandelen. Dat ging deze keer echter niet want de cheetah die wij gingen verhuizen was wild.... Dus die moesten we vangen in een kooi, daarna in een transport krat doen en proberen zo snel mogelijk haar jongen ook te vangen om ze weer te herenigen met elkaar. Dat was dus eerder gezegd dan gedaan. Poging 1 was mislukt.
smiddags poging 2 gedaan en dat ging beter. we hadden de moeder snel ik de krat gekregen. Die procedure had alleen wel voor veel stress gezorcht bij de welpen dus dat was nogal een gedoe om die te vangen. Ze klommen op het hek, rende heen en weer, klommen zelfs is een kleine boom in hun hok. maar uiteindelijk hadden we ze allemaal gevangen. Met als schade dat 1 verzorger was gebeten en 1 jas was verscheurd. Ja inderdaad, dat was niet de beste techniek of de beste dag om een cheetah te vangen.

Wat voor mij ook wel raar is, dat hier veel dieren tam zijn terwijl de dieren in het wild dat juist niet zijn. Ik heb bijvoorbeeld een cheetah, een serval, een grond hornbill en een zebra geaaid.

wat ook wel leuk is om te vertellen en als jullie tijd over hebben, dat is dit de site van het cheetah project. Je kunt daar op kijken en op het knopje blog klikken. Dan ga je naar de blog waar wij elke week een nieuw verhaal op plaatsen. (verwacht er niet teveel van) http://www.hesc.co.za/

voor de mensen die graag wat educatie op willen doen....
In het centrum hebben ze normale cheetahs en andere cheetahs, dat wil zeggen een ander soort cheetah. 1 van die bijzondere cheetahs hebben we geopereerd omdat hij in een gevecht is geraakt met 3 andere mannetjes. (zie foto van de cheetah op de oparatie tafel)

ook van de mensen van... oohhhhh wat schattig.... kijk bij de foto's

Ik heb ook de nationale vogel van zuid afrika gezien vandaag. De blue crane. Een prachtige grote vogel!!! Ik weet er nog niet zoveel vanaf behalve dan dat hij mij heeft proberen te bijten...

Dan als laatste ook nog iets geweldigs. Op de vrije zondag kreeg ik een telefoontje van mensen uit karongwe. Iemand waar ik 4 weken mee heb geleefd en gewerkt. Hij zij van ja, wij staan hier nu voor een ingang van zo'n centrum waar ze allemaal cheetahs hebben enzo.....
Om een lang verhaal maar kort te maken, 8 vrijwilligers waar ik mee heb gewerkt uit karongwe zijn allemaal naar het cheetah centrum gekomen om een tour te doen en om mij te bezoeken!!!!! dat was echt zoooooo super!!! ik was er helemaal van ondersteboven. We hebben gezellig bij gepraat over alle dingen die we hebben gezien in de tussentijd. Echt super.

Nu denk ik dat ik wel weer genoeg super en kei gaaf heb getypt in 1 verhaal dus dat was het voor nu....

Tot snel allemaal.

  • 22 Augustus 2012 - 15:18

    Sandra:

    jjjjaaaaaaa een verhaaltje van Dirk :D

    ben ik weer als eerste met een reactie! ;) Echt leuk om jou zo te horen over dit projectje. Vind het allemaal maar heel bijzonder wat je mee maakt maar wel raar dat die beesten daar dan tam zijn ja. Toch iets heel anders dan het vorige project. Vind het leuk om te horen wat je nu precies doet enzo :)

    en die foto is inderdaad awwwww wat schattig!!!

  • 22 Augustus 2012 - 15:18

    Sandra:

    jjjjaaaaaaa een verhaaltje van Dirk :D

    ben ik weer als eerste met een reactie! ;) Echt leuk om jou zo te horen over dit projectje. Vind het allemaal maar heel bijzonder wat je mee maakt maar wel raar dat die beesten daar dan tam zijn ja. Toch iets heel anders dan het vorige project. Vind het leuk om te horen wat je nu precies doet enzo :)

    en die foto is inderdaad awwwww wat schattig!!!

  • 22 Augustus 2012 - 15:52

    Rob:

    Hoi Dirk,

    Nice pictures, pangolin is een aardig beestje om te zien.

    Heb je nu alle dieren gezien, die je wilde zien?

    Denk en leef je nu als een afrikaan?

    Tot hoors, Gr, Rob.

  • 22 Augustus 2012 - 16:26

    Anne:

    Oh oh wat ontzettend gaaf allemaal!!!!!!!!
    Heel veel plezier bij de cheetahs, dat zijn echt geweldige beesten! Maar ja dat weet jij wss veel beter dan ik ;)


  • 22 Augustus 2012 - 18:42

    Marlous, Bas En ?:

    Heeeyy die Dirk,

    Leuk verhaal weer en wederom erg enthousiast zoals we je kennen :-). Geweldig om te horen dat je 1. Alle stukjes van de puzzel nog bij elkaar hebt en 2. Het gelukt is om de puzzel te maken.

    Geniet van de mooie tijd Dirkie! Tot snel!

  • 22 Augustus 2012 - 23:41

    Sonja:

    Hey Dirk,
    Normaal zit je al vol met verhalen, maar sinds al je belevenissen in Afrika heb je nog zelfs veel meer te vertellen! Super gaaf om te horen dat je zoveel dingen mag doen, zien, meemaken. Geniet er maar van!

  • 23 Augustus 2012 - 08:45

    Maika:

    Ja Dirk, het gevoel ook eens te toeren in een wildlife park, wordt door jou verhalen alleen maar groter.
    Groetjes en ga zo door!!! ha ha.

  • 26 Augustus 2012 - 12:00

    Jozef:

    Geweldig man!Volgens mij kun jij nooit meer wennen in Nederland. De enige wilde dieren die wij hier hebben zijn Maoskieto's.Wel leuk voor ons om het straks allemaal ook nog eens door jou verteld te krijgen met het van jou bekende enthousiasme.Voor als je straks terug bent: jouw schuiftrombone ligt weer helemaal pico bello voor je klaar. Geniet er nog van de komende weken!!!

  • 26 Augustus 2012 - 12:13

    Rianka:

    Je hebt ze gewoon geaaid! Wat super tof :D

    Het klinkt allemaal weer fantastisch!
    Geniet er lekker van enne bijt af en toe van je af he hihi ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirk

Actief sinds 25 Jan. 2012
Verslag gelezen: 757
Totaal aantal bezoekers 31370

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 04 Oktober 2013

Vrijwilligerswerk met Activity International

04 Mei 2012 - 04 Oktober 2012

Reis zuid-afrika en zambia

Landen bezocht: