wandelen met leeuwen, alsof het niks is deel 2 - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Dirk maas - WaarBenJij.nu wandelen met leeuwen, alsof het niks is deel 2 - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Dirk maas - WaarBenJij.nu

wandelen met leeuwen, alsof het niks is deel 2

Blijf op de hoogte en volg Dirk

14 September 2012 | Zambia, Livingstone

En dan nu..... op naar Zambia

Inmiddels zit ik hier al anderhalve week.
De titel van dit verslag zegt grotendeels wat ik hier doe...... inderdaad ja met leeuwen wandelen.

Er zit een heel verhaal achter hoe het project werkt en waarom we met leeuwen wandelen.
in het kort ko,t het er op neer dat we wandelen met jonge wepljes, tot 18-20 maanden. hierna gaan de leeuwen naar stage 2. het wandelen is dus stage 1.
in stage 2 jagen de leeuwen voor zichzelf en is elk contact met mensen weg. nadat de leeuwen en stabile troep hebben gevor,d worden ze in een nog groter gebied, minimaal 10.000 hectare uitgezet waar ze kunnen jagen en waar ook natuurlijke vijanden zijn. dat gebied is stage 3. uiteindelijk worden de welpjes die geboren worden in stage 3 uitgezet in het wild. die weljes worden opgevoed door hun uders zonder enige invloed of tussenko,st van mensen. het klinkt waarschijnlijk een beetje als een raar verhaal maar waar het op neer komt, ze proberen hier de leeuwen e redden van uitserven..... inderdaad er zijn er niet veel meer over. in de laatste 25jaar is het aantal leeuwen met 80 tot 85% gedaald....

dan nu hoe het hier gaat.
tis hier echt super, ja inderdaad het is alweer super en positief haha.
toen ik hier aankwam had ik een half uur om te eten en uit te pakken want het was meteen tijd om op lionwalk te gaan . ( het was dus meteen tijd om met de leeuwen te wandelen, op zn nederlands.

na een introductie zijn we naar de leeuwen gegaan en heb ik voor het eerst met 3 van de 7 leeuwen kennis gemaakt. toen zeiden ze tegen mij van nou dan loop maar naar de leeuw toe, we mochten de leeuwen van achter benaderen en dan aaien..... jawel een leeuw aaien. dus ik zat daar zo die leeuw te aaien en de mensen fotos maken. (inmiddels is dat gewoonte van de dag.... loopt er een leeuw voorbei op de wandeling of ligt er een leeuw rustig in het gras dan mogen we daar gewoon heen lopen en mogen e de leeuw aaien.... we hebben welfs een dominantie training gehad waar we de leeuzw mochten blinderen.... dat wil zeggen onze handen voor de ogen van de leeuw houden. we mogen ook zelfs, om te laten merken dat je dominant bent, in de poten van de leeuw haaken... best raar en niet echt iets om elke dag te doen.

het is hier ook kei mooie natuur, we lopen elke dag met de leeuwen naar de Zambezi rivier. daar zitten hele mooie vogels en kunnen de leeuwen jagen.

Zo ongeveer op elke wandeling vzien we onze leeuwen jagen. ze zijn nu 19 maanden oud en hebben allemaal al een keer een dier gedood. we lopen door een reservaat met onder andere olifanten, impalas, buffels, gnoes, zebras enzovoort. tis echt geweldig om de leeuwen te zien sluipen.... de prooi zien te bekijken, en dan.... in een keer beginnen te srinten om te prooi proberen te vangen. ik heb de leeuwen al op impalas, buffels, waterbok en water leguanen zien jagen!!!!! echt super o, dat te zien. ze hebben alleen nog niks gedood in de tijd dat ik hier was maar wieweet kko,t dat nog wel.

het is hier in Zambia in het kamp ook veel luxer dan ik gewend ben. de was wordt gedaan, het huis wordt gepoetst, er worden 3 maaltijden per dag bereid..... tis echt net een hotel. dat vind ik persoonlijk wel een beetje jammer maar ach we doen het er maar mee heh haha.

er komen hier ook veel toeristen aan, dus die nemen we ook mee op wandeling en daar moeten wij als vrijwilligers assisteren in het begeleiden van de touristen. dat is ook wel een ervaring om al die mensen te zien schrikken net zoals we zelf deden toen we de leeuwen voor het eerst zagen.....

we zien hier ook regelmatig 1 van onze leeuwen in een boom klimmen of door het water lopen om een dier te achtervolgen.

we doen hier ook aan werk met de locale bevolking zoals naar een school gaan om elke zaterdag de kinderen wat te leren. we hebben ook een cultuurdag gehad waar de vrouwen voor ons hebben gekookt, onze handen kwamen wassen en voor ons moesten knielen terwjl ze dat deden.... dat is toch wel weer eens wat anders.... zal misschien ook eens introduceren als ik terug ben :p

vandaag was ook een speciale dag want er zijn 5 nieuwe welpjes gekomen!!!!! echt helemaal geweldig!!! we hebbn ze vandaag in hun nieuwe hok gelaten. ze zijn tussen 2 en 3 maanden oud en we gaan de komende tijd vooral met die welpjes zitten en spelen voordat we ze op wandeling kunnen nemen. ze zijn echt gruwelijk schattig en waren allemaal blije geluidjes aan het maken toen ze ons zagen. ze zijn al gewend aan mensen dus dat is voor ons al een voordeel!!! de komende tijd wordt echt leuk dus mensen met niewe ideeeen voor speeltjes voor leeuwen is altijd welkom.

dat was het wel voor nu ookal is het een verhaal met heel veel gaten en ookal is er nog veelmeer gebeurt de laatste week. Tis gewoon teveel o, in een verhaaltje te schrijven!!!!

lieve allemaal tot de volgende keer maar weer1!!!!

• 15 September 2012 - 11:27

Jessy:

Hey lieve neef,

Er komt maar geen eind aan de bijzonderen gebeurtenissen!!!

Knuffel je ook een welpje voor mij?

Liefs jessy

• 16 September 2012 - 13:35

Zusje:

Heey broer,

Wat onzettend leuk en toch ook wel weer eng dat je met leeuwen aan het wandelen bent daar.
    Wel fijn zo'n luxe hotel lijkt wel huize van hoornstraat haha.
    Geniet nog er even goed van de laatste weken!!!
    Ow ja ter compromis mag je Ayli wel een keertje uit wandelen meenemen als je weer terug bent. Is alleen ffkes wat kleiner dan een leeuwtje...

Dikke knuffel Liefs xxxx je zusje

• 16 September 2012 - 17:26

Rianka:

Nu ben ik echt jaloers!! Leeuwen knuffelen? Wandelen en spelletje spelen en ze dan ook nog zien jagen! Super bijzonder. Kan niet wachten tot ik die foto's kan zien. Geniet er nog even ontzettend van.

Enne al handjeklap geprobeerd met de welpjes :p?

Dikke knufx,
    Rianka

• 16 September 2012 - 22:07

Wim:

Hoi Dirk,

Mooie en leuke belevenissen weer: heerlijk!
    Wil je dat dansje ook nog eens opvoeren in Nederland?

Groet
    Wim en Corine

• 17 September 2012 - 07:28

Anne:

Ow wat gaaf weer!!
    Is er nog plaats voor een welpje in de koffer? Nieuw vriendje voor de katjes hier ;)