De 2e week, de complete big 5 gezien. - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Dirk maas - WaarBenJij.nu De 2e week, de complete big 5 gezien. - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Dirk maas - WaarBenJij.nu

De 2e week, de complete big 5 gezien.

Door: dirkafrikaantje

Blijf op de hoogte en volg Dirk

21 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

De eerste vrije zondag van deze reis heb ik goed besteed, het was kei gezellig want Sanne en Jan waren naar Karongwe gekomen, voor de dieren natuurlijk en ook om gezellig met mij te kletsen. Dat was echt super, super gezellig en leuk!! ook van een fantastische lunch genoten, mensen kinderen wat was dat lekker!!! De maandagochtend heb ik sanne en Jan nog gezien toen ze met het gidsen kwamen kijken naar de leeuwen. Daarover hieronder meer.

Op maandag 14 mei is de helft van de vrijwilligers vetrokken naar de bergen om daar onderzoek te verrichten. Ik ga daar volgende week heen dus dan daar meer verhalen over. De maandag zijn wij ook weer op 'drive' gegaan opzoek naar de dieren en jawel nog geen 200 meter van onze basis af, zagen we de leeuwen. De 2 subadollecenten hadden een (baby) gnoe weten te vangen. Zij zaten helemaal onder het bloed. Voordat zij de kans kregen heeft echter Zero, die dominante leeuw (hun vader dus) hun van de prooi af gejaagd en is hij zelf met het dier gaan lopen. Hij pakte de gnoe letterlijk bij zijn keel in zijn bek en begon met het te slepen terwijl die gnoe nog gewoon in leven was..... Dus Zero liep voor ons voortuig voorbij met letterlijk een spartelende gnoe in zijn bek!!!! Dat was zo indrukwekkend het ging allemaal zo snel want het daar geen foto van kunnen maken. Uiteindelijk had hij de gnoe 50 meter verder gesleept en gedood en begon hij te eten. Alleen Zero at en de rest zat op afstand te kijken haha. Niet veel later kwamen Sanne en Jan aan met hun safari en hebben zij ook van de leeuwen kunnen genietenl, al hebben ze wel n spectakel gemist.

Deze week heb ik ook een aantal andere bijzondere momenten meegemaakt met een paar rete grote kolossen van dieren!! De ene dag hebben we 3 neushoorns op de weg zien liggen in het reservaat. Ze lagen daar een beetje neushoorn te wezen totdat wij erdoor wilden. 2 van de 3 stonden op, keken ons aan en dachten we gaan gewoon achter de ander liggen die nog steeds op de weg lach. En jawel toen konden we er niet door. Om het zelfs nog mooier te maken, 1 van de staande neushoorn moest zelfs gapen haha. (zie foto) dat had ik nog nooit gezien een gapende neushoorn.
Een ander briljant moment was de eerste ontmoeting met de olifanten in het reservaat. Ze waren, zoals olifanten zijn, aan het eten van de bomen om vervolgens een pad van vernieling, gebroken takken, scheef gedrukte bomen enzovoort achter te laten. Na een tijdje naar ze te hebben gekeken vonden de olifanten het genoeg en kwamen er een paar op ons af. Dus wij achteruit rijden want ja, met een olifant wil je geen ruzie hebben. Uiteindelijk zijn we een stukje verderop stil gaan staan om verder te kijken naar de olifanten. Ze waren rondon ons voertuig met zijn alle aan het eten. Na nog geen 5 minuten kwamen alle olifanten bij elkaar op de weg en liepen letterlijk op minder dan 2 meter van ons voertuig langs. Eerst de kleine olifanten, daarna super grote 'oma' olifanten. We zaten letterlijk midden in de kudde!!! dat was echt super en geweldig om mee te maken. het staf lid zij tegen ons' iedereen zit zo stil als je nog nooit gezeten hebt, beweeg geen spier!!!! Jullie hadden er echt bij moeten zijn dat was zo super! zie foto.

Deze week heb ik de complete big 5 gezien, namelijk leeuwen, neushoorns, olifanten, buffels en ook een luipaard. Dat dier liep rustig over de weg te wandelen. Hij was reusachtig voor een luipaard, bijna net zo groot als een leeuwin! Het was super om het dier de volle 5 seconden te zien haha. Verder heb ik hier ondertussen ook een berg aan bijzondere dieren gezien zoals; meerdere genets, civetten, bushbaby's, (kleine soort van aapjes) ontelbaar veel termieten huivels, nijlpaarden, een stekelvarken, 2 keer dezelfde honey badger, ongelofelijk grote mieren die termieten hadden gevangen en weg droegen in het bek en nog veel meer!!! het is een waar dierenparadijs!!!! (ja ik weet het sommige namen van dieren zijn in het engels omdat ik niet eens de nederlandse naam weet)

Het moment van de week waren toch weer de leeuwen. Ze hadden een impale gedood en Zero, de mannekelijke leeuw was aan het eten samen met de leeuwin waarmee hij de laatste tijd aan het paren was. De rest moest toe kijken. Het blijven natuurlijk leeuwen dus de 2 subadollecenten en de andere leeuwin gingen hun geluk beproeven. Wat toen gebeurde was echt een ware rel!!! Er was zoveel kabaal en rond rennende leeuwen die elkaar constant aan het vergajen waren!!! De leeuwen die niet aan het eten waren hadden de prooi meegenomen en probeerde daarmee weg te komen. Dat ging dus mooi niet door want Zero die joeg iedereen aan alle kanten weg. Ze renden aan alle kanten langs ons voertuig, ze beten en sloegen elkaar om maar duidelijk te maken wie er de baas was. Elke leeuwe was aan het brullen, het was werkelijk super om te zien!!! We zaten er letterlijk midden in. Ja inderdaad, dat was niet slim en gevaarlijk maar soms gebeurt dat. uiteindelijk eindigde Zero natuurlijk weer met de prooi en was er relatieve rust.

Nog een nieuwtje voor de meeste van jullie, we gaan een auto 11 kilometer deels door ons resservaat duwen, met alleen maar mankracht en vrouwkracht. We doen dat om geld in te zamelen voor een goed doel. Genaamd daktari. Dat is een sort van weeshuis. Wel echt gaaf. Het gaat de 30e van mei gebeuren en we hebben al een keer geoefend. Zon grote 4x4 auto een heuvel op duwen met een man op 15 is toch nog best zwaar hahaha. Dus mocht je willen sponsoren, ik hou je niet tegen.
We hebben ook een eerste feest avond gehad en een pop quiz gedaan, dat was ook kei tof en we hebben veel gelachen!!

Iedereen onwijs bedankt voor de reacties ik vind het tof om te lezen dat jullie deze verhalen nog leuk vinden ook haha.

Volgende keer weer meer verhalen over alle gebeurtenissen hier in het reservaat!!

Daaaaaggg

• 21 Mei 2012 - 07:39

Sandra:

Nouu... heb ik je net gemist!

Maar klinkt allemaal wel heel leuk schatje :D

Veel plezier in je weekje op de berg!!

• 21 Mei 2012 - 07:49

Anne:

Woooooww wat een supergaaf verhaal! Nog veel plezier en succes natuurlijk!!

• 21 Mei 2012 - 09:57

Josan:

Lieve grote neef!
    Wat maak je toch gave dingen mee daar, ik ben eigenlijk best wel een beetje jaloers.. Ik hoef dit waarschijnlijk niet tegen jou te zeggen, want je doet het al, maar toch: GENIET GENIET GENIET!!!!!
    xxx

• 21 Mei 2012 - 10:22

Karin Van Der Heiden:

Hey Dirk

Geweldig, jouw verhalen.
    Geniet maar lekker verder, dit maak je maar een keer in je leven mee!

Ik mis je wel hoor!

Groetjes Karin

• 21 Mei 2012 - 11:16

Dirk E:

Cool, al dat natuurgeweld. Komen er ook nog filmpjes? ;D

• 21 Mei 2012 - 11:29

Hannie:

Wat gaaf al die wilde dieren die je om de oren vliegen en rennen. Wel op tijd bukken en verstoppen hoor Dirk anders ben jij misschien hun volgende hapje of speeltje!
    Liefs van Olaf en Hannie

• 21 Mei 2012 - 15:58

Peter Van Der Maas:

Hoi Dirk,
    Wat een geweldig verslag! Ik zie het helemaal voor me.
    Groet, Peter

• 21 Mei 2012 - 19:55

Rianka:

Sterkte met die auto duwen.. Hoe kunnen we sponseren Dirk :P?

Het klinkt iig allemaal weer super spannend! En je kunt t mooi beeldend vertellen :)

Ik vroeg me wel af: hoe is het "wonen" daar?

Liefsxx

• 22 Mei 2012 - 12:51

Mevrouw Spieringhs:

Hey Dirk,

Echt leuk om te lezen dat je helemaal betoverd raakt door al die mooie wilde dieren!
    Zet 'm op daar!

xx

• 22 Mei 2012 - 14:50

Fam. Clemens:

Hoi Dirk,

Goed om te lezen dat het allemaal goed met je gaat, wel spannend allemaal tussen de dieren geniet er maar lekker van maar kijk wel goed uit
    Groetjes uit Bladel!!

• 22 Mei 2012 - 18:10

Wiep:

Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Echt super gaaf!

• 23 Mei 2012 - 16:59

Jean-pierre:

Super leuk wat je meemaakt!
    Ik wacht met smart op de volgende weer.

• 27 Mei 2012 - 17:32

Thuishonk:

Hartstikke mooi weer allemaal.
    Terug naar de basis in ons bestaan en de dingen leren warderen die wij kunnen en mogen meemaken.
    Het ooer mens Dirk komt boven!!!!!

• 29 Mei 2012 - 10:44

Dirk: