stopppppp een aardvarken!! - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Dirk maas - WaarBenJij.nu stopppppp een aardvarken!! - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Dirk maas - WaarBenJij.nu

stopppppp een aardvarken!!

Door: dirkafrikaantje

Blijf op de hoogte en volg Dirk

25 Juni 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Hallo hallo allemaal,

De titel van dit bericht zegt het al, dat was mijn zin toen we in het donker aan het rondrijden waren in Karongwe. Jawel daar was hij dan, een levensecht aardvarken :) het dier was gewoon rond aan het lopen opzoek naar termieten heuvels om te plunderen en termieten te eten. voor de mensen die niet weten wat een aardvarken is en waarom ik zo blij ben dat ik er 1 heb gezien.... een aardvarken is een nachtdier en wordt zeer zelden gezien! sommige gidsen rijden 3 jaar rond in een reservaat zonder er uberhaubt 1 te zien. dus zo speciaal is dat dier haha. het stond ook nog bovenaan mijn lijstje.

we hebben deze week nog meer speciale dieren gezien in Karongwe zoals een bushpig. een soort van varken alleen dan heel speciaal, en ook zelden gezien in karongwe. Gisteren was het ook erg bijzonder want toen hebben we een side striped jackals gezien. Die zijn ook zeldzaam in Karongwe. Dus dat is nogal een wauw factor :)

Dan nu voor de mensen die nog op de spannende verhalen zitten te wachten, de leeuwen waren weer bijzonder!! We waren ze weer gaan zoeken, uiteindelijk waren we in de buurt van waar de leeuwen waren en daar zagen we 2 jackhalzen rondlopen. Dat wil zeggen aaseters, dus er is daar een prooi te vinden. Niet veel later hadden we een subvolwassen leeuw gevonden vlak bij de weg. hij lag daar gewoon een beetje uit te rusten in de schaduw. Dus wij verder zoeken naar de leeuwinnen en Zero, de dominante leeuw. Wij geloofden dat ze in de buurt waren met een prooi. Uiteindelijk zijn we een blok in gereden en daar lagen ze. Voordat we het wisten waren we op 4 meter afstand van een subvolwassen leeuw die totaal niet blij met ons was. Dus wij even gewacht en verder gereden om ook Zero weer te zien. Hij lag bij de dode zeebra. Hij keek niet op of om terwijl die andere leeuw ons strak aankeek en gromde. Dat was nog eens een ervaring om te zien!! ze waren kei dik en hadden de zeebra bijna helemaal op gegeten. Na een tijdje gingen we weer de weg op, waar we vandaan kwamen om de leeuwinnen te zoeken. Zij waren echter zo lief voor ons om gewoon in het midden van de weg, in de schaduw, waar wij 15 minuten geleden nog stonden, te gaan liggen. :) soms is het gewoon te makkelijk om ze te vinden haha.

Verder hebben we nog bijzondere dingen gezien deze week. We hebben 2 mannelijke giraffen zien vechten. Ze staan dan zijwaarts tegen elkaar aan te drukken met de hoofden dezelfde kant op. Ze halen dan uit met hun nek zodat ze de ander raken met de 'knobbels' bovenop hun hoofd. Dat was wel echt een mooi gezicht, en super tof om te zien. dat gaat nog best hard. (zie foto)

tijdens een andere avond rit waren we nog omsingeld door een kudde nijlpaarden. Die dieren gaan grazen gedurende de nacht. Wij willen geen ruzie maken met die dieren dus eerst moesten we wachten totdat een moeder en jong van de weg af waren. Daarna reden we verder, gingen we een bocht om en jawel, 5 nijlpaarden op de weg. Dus wij weer wachten totdat we waren overgestoken en verder gereden richting de dam (meer met water) waar zij normaal in leven. Toen we daar aan kwamen waren er nog meer nijlpaarden uit het meer aan het komen. Dat was wel mooi om te zien van een veilige afstand.

Verder heb ik deze week nog een bijzondere reunie tussen moeder en dochter cheetah gezien. De dochter was aangevallen door mannetjes cheetahs en was weg gevlucht. De mannetjes cheetahs doen dat om ervoor te zorgen dat de moeder weer vruchtbaar wordt. (om een lang verhaal maar kort te maken) na 1 dag hadden moeder en dochter elkaar terug gevonden. Daar waren wij dan weer heel blij om!

tot zover de belevenissen van deze week.
Allemaal weer erg bedankt voor de reacties en leuke verhaaltjes.

de groete!!

• 25 Juni 2012 - 09:50

Anne:

Wauw wat een prachtige collectie aan wilde beesten staan er weer in het lijstje zeg...... geweldig om te lezen ;)

• 25 Juni 2012 - 10:45

Paula:

Zoveel te zien en te beleven. Er lijkt geen eind aan te komen. Geweldig. Hou je nog wel wat in petto voor als je liefje komt?

• 25 Juni 2012 - 13:39

Juud:

Hee Dirk.
    Gij het het geluk on oe broek hange volges men! Un aardveerukuh gezien. En dan gin foto moake!?
    Ik kan me niet zoveel voorstellen bij vechtende giraffen. Dus dat zal best apart zijn geweest om te zien. Zolang ze geen ruzie maken om jullie is alles oke, toch?
    Groetjes uit Beek van ons allemaal.

• 25 Juni 2012 - 16:38

Paul, Leonie Eveline:

ha die dirk, wat een belevenissen daar! dat is welwat anders als een paar jonge duifjes in je broedschaal...

gr paul

• 26 Juni 2012 - 10:02

Anke:

Dirk,

Jij krijgt gewoon weer scherpere ogen van die Afrikaanse lucht!
    Zet 'm nog op daar. Het is super leuk om al je verhalen hier te lezen. De foto's zijn prachtig!!
    Groetjes Anke

• 26 Juni 2012 - 17:12

Patrick Seehanach:

LOL :)

• 29 Juni 2012 - 16:00

Rob:

Volledig en duidelijk heeel leuk verslag! niets aan toe te voegen haaL op tijd adem met al die avonturen:)
    Ben alweer benieuwd naar het volgende!

Gr,......

• 09 Augustus 2012 - 15:47

Marleen:

Hoi Dirk,

Geweldig om al die verhalen van je te lezen en je foto's te zien.
    Geniet ervan.

Gr Marleen