Sporen zoeken en dieren zoeken in een reservaat. - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Dirk maas - WaarBenJij.nu Sporen zoeken en dieren zoeken in een reservaat. - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Dirk maas - WaarBenJij.nu

Sporen zoeken en dieren zoeken in een reservaat.

Door: dirkafrikaantje

Blijf op de hoogte en volg Dirk

03 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

jawel het is weer zover, ik hoop dat jullie klaar zijn voor een lang verhaal want ik moet deze keer al zoveel leuke dingen overslaan omdat ze zo ongelofelijk veel is gebeurt!!

Afgelopen week van het de laatste week voor een paar mensen dus hebben we een spel safarispot gespeeld. dat wil zeggen je krijgt punten voor elk dier dat je spot op drive en je krijgt 2 keer zoveel punten als jij het dier spot. Je krijgt de meeste punten als je een dier op zijn of haar weg spot. dus bijvoorbeeld een luipaard op luipaardweg. Het gaf nogal wat extra strijdlust deze week want iedereen zat op het voertuig van hooooo stop daar is een nyala en dan 100 meter verder weer een gier.

Om dan ook maar even uit te leggen waarom er geen nieuwe fotos maar oude bij dit verhaal zijn toegevoegd is om de reden dat mijn camera kapot is. (er zit allemaal stof en zand tussen de zoemlens dus die werkt niet meer. camera opgestuurd naar Pretoria dus hopelijk met 2 tot 4 weken heb ik mijn camera weer terug) Ik baal er natuurlijk gruwelijk van maarja, nu maar gewoon genieten van alles wat er gebeurt!

Deze week zijn er weer bijzondere dingen gebeurt!! We waren weer aan het zoeken naar onze onderzoeksleeuwen en hadden ze uiteindelijk gevonden. Ze waren aan het eten van de resten van een prooi dus dat was mooi om te zien! ze waren er alle 5. Op een gegeven moment gingen ze verder het blok/de bossen in. Dus wij met ons voertuig erachteraan om ze wat langer te kunnen zien. Ze gingen weer liggen met Zero en Lisa (mannetjes leeuw en 1 van de leeuwinnen) apart van de rest. Wat toen gebeurde zie je normaal alleen maar in documantaires.... Zero en lisa stonden namelijk op, liepen een stukje verder weg en begonnen te paren. Wat een geweld daarvanaf komt is echt ongelofelijk!! die beesten zijn aan het grommen, zero bijt constant in lisa haar nek. Dat was echt zo bijzonder om te zien!!!!

Het moment van de week waren deze keer geen leeuwen maar wel een luipaard. we reden rond in de avond opweg naar het kamp en kwamen een luipaard tegen. Na een paar minuten stond ze op, sloop naar een struik toe, en jawel voordat wij het doorhadden was ze in aan het sluipen op een kudde impala's!!! ze sloop laag over der grond door het donker, ricting een omgevallen boomstam. Bleef daar als een stambeeld staan. De impala's hadden helemaal niks door en stonden daar gewoon. De luipaard sloop nog dichterbij klom over de boomstam en sloop dichter en dichter naar die impala's toe. Ondertussen waren wij allemaal verstijfd van de spanning, het is echt zo zeldzaam gezien dat je een luipaard ziet jagen!! De communicatie op ons voertuig was echter niet zo goed ons lid van de begeleiding, starte de moter van het voertuig om een beter beeld te krijgen. daar schrok de luipaard van en de impala's natuurlijk ook. dus zij rende weg, de luipaar erachteraan en wij zaten daar nogsteeds vol spanning op het voertuig!! uiteindelijk had de luipaard niks gevangen, maar het was wel echt super bijzonder om te zien!!!

Afgelopen week was er ook een man, Lee Guitteridge, naar ons gekomen. Wij hadden hem gevraagd te komen want hij is 'de man' als het gaat om het volgen van sporen van dieren. we hebben een middag met hem door het reservaat gelopen. Dat was echt super. we hebben de sporen van dieren gevolgd met als resultaat het dier zelf te vinden. We hebben in 1 uur tijd 20 meter gelopen. Er was simpelweg zoveel tezien!! We hebben giraffen gevolgd, sporen van een aardvarken, sporen van een afrikaanse wilde kat, van een civet en nog veel meer. Het meest bijzondere was het praten over een salamander die de weg van over gestoken. We zagen zijn sporen en die man kon gewoon aan de sporen vertellen welk dier het was en dan nog gekker, hij kon gewoon zeggen waar het dier op de weg had gezeten om even uit te rusten. gewoon aan een afdruk in het zand van de weg van nog geen vierkante centimeter groot. dat was een geweldige dag!

Dan nog een paar dingen in volgenvlucht. De afgelopen week hebben we weer afschijt genomen van een paar mensen omdat het hun laatste week was. Dat betekend ook een super leuke feestavond met braai (bbq). Dat was weer super gezellig en iedereen was aardig zat en gelukkig! het mooie van de laatste week is dat we een bruch krijgen in een lodge dus dat was weer heerlijk eten totdat je niet meer eten kunt.
We zijn nu weer met 16 vrijwilligers, dus nogsteeds druk in het huis.
Wat ook wel leuk was deze week is dat we vast zaten in het reservaat en we letterlijk met 2 wielen in de lucht hingen haha. We zijn uiteindleij los gekomen zonder hulp dus dat was wel een leuk avontuur, helemaal nadat we de leeuwen daar 1 uur later vonden. haha

Afgelopen weekend waren we (we als in de mensen die niet nieuw zijn) 2 dagen vrij. We zijn met 5 mensen een weekendje weg gegaan. We hebben pannekoeken gegeten, beetje in dorpjes rondgelopen op de eerste dag en op de grond liggen rollen van het lachen met hally gally. Dankjewel evelien!!!
de 2e dag zijn we gaan wandelen naar een uitzichtplaats genaamd ' god's window. Dat was echt een super uitzicht. we zijn ook naar watervallen geweest waarvan 1 heel bijzonder was en een hele kloop heeft uitgesneden in cirkels. Ja ik weet het dat is nogal lastig voor te stellen maar niet getreurt jullie krijgen daar nog foto's van te zien want daar wil ik iemand die hier naar toe komt in minder dan 4 weken mee naar toe nemen. :) jawel sandra wij gaan daar over allemaal rotsen klimmen totdat je gek wordt of dat ik je een klein zetje in een stroompje geef... haha

Het weekend was echt super gezellig en leuk, ik heb er flink van genoten. het enige wat nu jammer is dat ik in de laatste 4 weken ben aangekomen in Karongwe.

Tot zover deze keer.

De Groente
Dirk

• 03 Juli 2012 - 15:26

Anne:

...nog maar weer een keer: wat gaaf allemaal!!

• 03 Juli 2012 - 15:59

Sandra:

Leuk schatje om nou de gehele verhaaltjes te horen waarvan ik al gedeelte had gehoord/gelezen :D

Heb zo'n zin in onze vakantie samen!! :D

Je hebt gewoon je oranje hoedje op!! Haha

Ik mis je!!

kusjes

• 03 Juli 2012 - 18:48

Eveline:

Graag gedaan, Dirk. Jij bedankt voor 't regelmatige kijkje in je leven. Geniet ervan!

• 04 Juli 2012 - 06:44

André:

Hoi Dirk,

Meestal lees ik je verhalen thuis want het is nog steeds druk. Het is leuk om je belevenissen te lezen en je foto's te zien. Ook dat je er zo intens geniet van je ontdekkingsreis.
    CF vroeg vorige week wanneer jij ook weer terug zou komen ! Ik heb gezegd dat het nog wel even zal duren.
    Veel succes verder en tot ziens.

• 04 Juli 2012 - 08:40

Marco:

Hee maat,

Leuk je verhaal weer te lezen. God's window is inderdaad mooi en the pothols (de watervallen) zijn ook heel gaaf om te zien.

Veel plezier nog met de diertjes en binnenkort met je meisje.

De groeten

• 04 Juli 2012 - 08:45

Rob:

hally gally...
    spoorzoeken lijkt me machtig vooral om te ontdekken wat je normaal niet ziet!
    gaat goed geniet ervan.
    groeten.

• 05 Juli 2012 - 07:44

Je Zusje:

ha die broer,
    Wat zijn wij moaskes toch goed met onze camera's aan de andere kant van de wereld. Ik laat hem in het water vallen en bij jou met zand kapot... Zonde hopen dat hij er snel weer is!!!
    Geniet nog van je laatste weken in Karongwe..
    xxx je zusje
    ps. het pakje pas opmaken op je verjaardag he ;) !!!