een gekkenhuis met olifanten - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Dirk maas - WaarBenJij.nu een gekkenhuis met olifanten - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Dirk maas - WaarBenJij.nu

een gekkenhuis met olifanten

Door: dirkafrikaantje

Blijf op de hoogte en volg Dirk

09 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Er is alweer een week voorbij dus weer tijd voor iets nieuws op deze blog.

Deze week was (alweer) heel bijzonder!!! Op een ochtend rit deze week zijn we opzoek gegaan naar onze dieren en kwamen onderweg de kudde olifanten tegen die in Karongwe rond loopt. Er was ook een gewone game drive met allemaal toeristen aanwezig. De olifanten waren, zoals olifanten zijn takken aan het afbreken en bomen aan het omduwen. Kortom de olifanten waren aan het eten. We zater er letterlijk middenin!! dat was wel mooi. Het grootste deel van de kudde stond voor onze 4x4 auto. Op een gegeven moment vond de stier, oftewel de mannelijke olifant het tijd om verder te gaan dus hij liep de weg op. Ja inderdaad de weg waar wij op stonden. Hij liep recht op ons af en wilde ons aan de linkerkant voorbij lopen. Dus hij kwam steeds dichterbij en hij liep letterlijk een halve meter langs de auto voorbij. En als dat nog niet genoeg was, ik zat aan die linkerkant achterop de auto gewoon in de openlucht en dat reusachtig dier bleef gewoon recht voor mijn neus staan!!!! Ik kon hem recht in zijn ogen aankijken! als hij wou dan kon hij gewoon zonder moeite mijn pet van mijn hoofd af halen. Echt ongelofelijk en spannend. 5 seconden later liep hij rustig verder en toen kwam de complete kudde achter hem aan ons voorbij!!! Het was een super moment en ben nog nooit zo dichtbei een olifant geweest. De voetsporen van een kleine olifant stonden letterlijk 20 cm van onze auto vandaan en een andere olifant had met zijn slurf een raar figuur getekend op de moterkap!! Dat was echt geweldig.

Nu leek het mij wel leuk om jullie ook eens wat andere dingen te vertellen dan al die verhalen over leeuwen, cheetah's olifanten, neushoorns, luipaarden en noem maar op. Dus misschien vinden jullie het wel leuk als ik een soort van dagroutine omschrijf zoals het hier gaat.

De dag begint om kwart over 5 s' ochtends om te ontbijten en onze taken te organiseren voor de ochtend rit. Iemand is op T-lem, iemand anders houd de complete data map bij, een 3e persoon heeft een map waarin we opschrijven hoeveel prooi dieren van een bepaalde soort we tegen komen op de drive. Weer iemand anders heeft als taak de auto te controleren en schoon te maken en als laatste is er nog iemand die op conservatie is. Dat wil zeggen als onze weg is geblokkeerd moet diegene de weg weer vrij zien te maken met de hulpmiddelen die we, normaal gesproken bij hebben.
Maargoed, de ochtend rit vertrekt om 6 uur. we gaan dan de dieren zoeken, houden de data bij van allerlei andere dieren en proberen zoveel mogelijk dingen te zien! We komen terug op de basis zo rond 11uur. dan is het tijd voor het 2e ontbijt. Dat is echt geweldig. Daarna hebben we tijd om ons ding te doen. was te doen, schooon te maken, te douchen rond te hangen, pool te spelenm\, noem maar op. Om 3 uur smiddag vertrekken we weer op avondrit en gaan we de dieren weer zoeken. we rijden rond tot een uur of 8 en dan is het tijd voor het avondeten. Na het avondeten hangen we soms nog wat rond, spelen een spelletje en gaan dan naar bed zo rond een uur of 9 half 10. Ja dat is vroeg maar probeer maar eens te overleven om elke dag zo rond 5.15 op te staan. haha.

Wat betreft de foto's een paar leuke dingen uit de tijd dat ik hier ben.

Wat ook wel leuk is om nog even te vertellen is, dat we hier ook een berg aan bijzondere dingen zien zoals vogels, en ongedierte. Ook hebben we regelmatig vleermuizen in onze slaapzaal die rondvliegen haha. Altijd leuk. Afgelopen week hebben we ook een white backed night harrem gezien. ( in het nederlands, een reiger met een witte rug) Die vogel is zo bijzonder dat mensen die langer dan 7-8 jaar gids zijn nog nooit die vogel hebben gezien. Wij zijn de gelukkige die die vogel dus wel hebben gezien :)

Tot zover deze keer.
veel plezier in jullie vakantie allemaal, want het is blijkbaar alweer juli. De tijd gaat zo snel hier....

Groeten,
Dirk

@ andre; op donderdag 4 oktober dan land mijn vliegtuig, dus dan ben ik terug.

• 09 Juli 2012 - 08:13

Sandra:

Dat van die olifanten klinkt wel echt heel gaaf en spannend! Zo bizar eigenlijk dat jullie gewoon met open auto's rond rijden als je na denkt over wat er allemaal kan gebeuren :P

• 10 Juli 2012 - 06:30

Ina En Herman.:

Ik heb het garantie bewijs gefaxst en met de verkoper gesproken van M.J photo grafics en hij zegt dat het zo voldoende is, dus dat hoop ik maar.
    De volgende keer wel een pinda nootje op je kop leggen zodat de olifant ook wat te eten heeft.
    Groetjes Thuis.

• 11 Juli 2012 - 10:17

Rob:

Ziet er weer goed uit.
    Knipoogde de olifant ?
    Lijkt me wel machtig oogkontakt.
    Hij schudde toch niet met zijn hoofd he toe hij jou aankeek :)

Gr....

• 03 Augustus 2012 - 15:54

Helen:

Enorm jaloers hoor!
    Zou ook graag zo dicht bij olifanten willen zijn.

Groetjes Helen