Een hele bijzondere zaterdag. - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Dirk maas - WaarBenJij.nu Een hele bijzondere zaterdag. - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Dirk maas - WaarBenJij.nu

Een hele bijzondere zaterdag.

Door: dirkafrikaantje

Blijf op de hoogte en volg Dirk

16 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Afgelopen week ben ik voor de 2e en laatste keer naar de bergen vertrokken. De berg Mariepskop is de onderzoeksplaats. Het is de hoogste berg in de regio dus dat geeft een mooi uitzicht. Het leuke van deze trip was dat we natuurlijk weer muizen en ratten ringen vangen maar deze keer op andere plekken dan normaal....

Dat werkte dus niet zo goed uit want we hebben in de hele week van maandag tot donderdag gewoon 1 hele muis gevangen haha. Om het dan nog wat leuker te maken, het meisje die die muis had gevangen, tilde de val op, dacht dat er niks in zat zodat het deurtje een beetje open ging.... En jawel de muis vloog met een noodgang uit de val en verdween weer in de bossen. Dus dat was onze grote vangst van deze week haha.

Maargoed na een terugreis op vrijdag waar heel veel op gebeurde, met als dieptepunt het afbreken van de vooras van de auto..... Was wel echt een ramp. Na een berg geregel en gedoe werden we uiteindelijk opgehaald uit hoedspruit want daar zaten we nogsteeds vast. Nouja we waren gezellig iets gaan drinken in het vaste restaurant waar we heen gaan :) voor de mensen die erin geloven, dit alles gebeurde op vrijdag de 13e....

Goed terug naar de dieren.
Ik ben dus deze week nog maar 1 keer op drive geweest maar deze ene drive was ook wel echt helemaal geweldig!!!

We zijn zoals gewoonlijk opzoek gegaan naar de leeuwen en cheetah's hebben ze gevonden wat natuurlijk heel leuk was maar er is nog meer.... De olifanten waren naar het zuiden van het reservaat gekomen, dat is vlak bij onze basis. Dus opweg naar de basis hebben we gezocht naar de olifanten. Voordat we de olifanten hadden gevonden kwam we langs het oude hyena hol, en jawel de hyena's waren weer terug bij het hol. Het mooie was dat we 3 volwassen hyena's hebben gezien maar ook die jongkies!! 3 kleine zwarte hyena's. (de vlekken komen pas als ze ouder worden) De 3 kleintjes liepen de hele tijd rondjes en kropen dicht tegen hun moeder en tantes aan. Was echt super om te zien!!
Na een tijdje zijn we verder gegaan nogsteeds opzoek naar de olifanten. We zijn naar de Karongwe rivier gereden waar ze het laatst waren gezien en gehoord. Toen we daar aan kwamen zagen we geen olifanten in de rivier lopen maar we zagen een luipaard in de rivier liggen!!! Het was een groot mannetje die lag te rusten in het riet. We hebben er een tijdje gezeten totdat hij wegliep verder de rivier in. Blijkbaar was hij niet alleen want we hoorden na nog geen minuut nadat hij uit het zicht was verdwenen grommende geluiden uit de rivier komen. Het waren 2 luipaarden die met elkaar aan het paren waren!!!! Dat is echt heel zeldzaam als je dat ziet en of hoort gebeuren!! We zijn in de weg die we gebruiken om de rivier over te steken blijven staan. (met de auto voor de duidelijkheid) Na een tijdje kwam de luipaard richting ons en ging gewoon in het riet in de rivier liggen op nog geen 2 meter van onze auto vandaan!!! het zicht was erg slecht omdat de hele rivier is begroeid met riet maar het was wel echt heel bijzonder. Na een tijdje hebben de luipaarden weer gepaard. Om een lang verhaal wat korter te maken. we zijn in de rivierbedding gebleven, hebben de luipaarden uit het riet zien lopen en daarna nog een paar keer horen paren!!! En alsof dat nog niet genoeg was, de kudde olifanten die we zochten, die was op nog geen 200meter van ons af dus ook de olifanten hebben we nog gezien!!! Het was echt een super belevenis en een super drive met bijzondere dingen om mee te maken.

In de middag zijn we op conservatie rit gegaan, (van diezelfde zaterdag) Conservatie wil zeggen werk op het reservaat op het reservaat te verbeteren en te onderhouden. Wij hebben een oude betonnen dam kapot geslagen met een moker :) dat voelde toch weer even zoals vroeger, werken op de bouwplaats!! De grote blokken beton gebruiken we later om te plaatsen bij het hek van het reservaat om te voorkomen dat de dieren hun weg in of uit het reservaat graven.

Die zaterdagavond was het feest avond, deze keer op de basis met het thema alles behalve kleren. Dus je mag kleren dragen, als het maar geen echte kleren zijn. Ik heb een soort van pak gemaakt met eierdozen in de vorm van lederhozen...... hoe dat eruit zag laat ik verder aan jullie fantasie over....

Het mooie van deze avond was, behalve dan al de alcohol en dronkspelletjes die we hebben gedaan, was dat de olifanten gewoon langs onze basis liepen!!!! we waren gezellig aan het auwehoeren bij de braai buiten en ineens hoorde we de complete kudde olifanten passeren in het donker!!! dat was echt heel bijzonder!!!
De avond was verder heel gezellig en iederen ging goed dronke naar bed. Mijn geheugen stopt bij een fles wodka....

Dan ook nog wat goed nieuws, mijn camera is weer gemaakt dus foto's zijn weer gegarandeerd!! ben daar wel heel blij mee!!

Tot zover dit verhaal maar weer.

Groeten daar,
Dirk

• 16 Juli 2012 - 10:29

Schatje:

Jij moet ook altijd weer zat worden he:p

Maar zoals ik al eerder zei wel echt super gaaf van die luipaarden!! Echt heel bijzonder!!

Nog 12 nachtjes (niet) slapen!!

• 16 Juli 2012 - 12:11

Peter Van Der Maas:

Hoi Dirk, wat een mooi verhaal weer. De bijzondere gebeurtenissen volgen elkaar in een rap tempo op. Volgens mij ga jij deze reis nooit meer vergeten.
    Geniet nog van de tijd die voor je ligt.
    Groet,
    Peter

• 16 Juli 2012 - 12:58

Hannie:

Hey kerel,
    Té gek al die avonturen in de avonduren.
    Gebroken as en zo. Parend luipaarden (toch niet zo lui dus aan de frequentie te zien), passerende olifanten, flessen wodka en een gerepareerd fototoestel.
    Man, man wat maak jij veel mee. Als het straks nog maar allemaal in je hoofd past!

Dikke kus van Hannie en de groeten van Olaf.

• 16 Juli 2012 - 21:04

Wim:

Hi Dirrrk,

Leuk al die events die je meemaakt! Lekker down to earth ook.

Veel plezier weer de komende week en alvast proficiat, je weet wel waarmee!!!

• 17 Juli 2012 - 18:56

Marcel:

leuk hoor, al die enthousiaste verhalen over wildlife in africa!
    brengt ons alvast wer aardig in der stemming voor ons nadere bezoek aan Uganda. Geniet nog even verder, zoalng het kan!

Groet, Marcel

• 18 Juli 2012 - 19:03

Pap En Mam:

Hoi dirk
    Wat is het fijn om jou belevenissen te lezen,het zijn mooie verhalen.
    Geniet nog van je laatste weken in karongwe,want het zijn 3 geweldige maandengeweest HEEE!
    Een fijne verjaardag het zal een bijzondere dag zijn in de bush,wij zullen er hier een biertje op drinken.

Liefs Pap en Mam

• 23 Juli 2012 - 10:35

Rob:

Dirk,

Gaat goed he!

Bij deze een hele fijne verjaardag toegewenst.
    Geniet ervan en probeer je eigen een keer te gedragen :)

Tot hoors.

Gr, Rob.

• 23 Juli 2012 - 19:39

Paula En Joost:

Alweer een jaartje ouder, al denk ik dat je van al die ervaringen die je nu op doet wel een mensenleven kunt vullen. Heel hartelijk gefeliciteerd en een fijne verjaardag.
    Geniet nog van je verblijf.

• 24 Juli 2012 - 07:53

André:

Hoi Dirk,
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Door alle drukte is het kaartje naar Sandra sturen toch niet meer gelukt. Inmiddels Heb ik mijn 1e vakantiedag erop zitten. Maar ondanks alle drukte lukt het mij toch je avontuurlijke belevenissen te lezen. En zo te zien geniet nog steeds van alles. Ik wens jou en Sandra een prettige vakantie en zie het volgende verhaal weer wel verschijnen,

Veel plezier André