het is net alsof je in een documantaire zit - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Dirk maas - WaarBenJij.nu het is net alsof je in een documantaire zit - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Dirk maas - WaarBenJij.nu

het is net alsof je in een documantaire zit

Blijf op de hoogte en volg Dirk

03 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Dames en heren berijd u voor op een langer verhaaltje dan je gewend bent omdat ik nu al een tijd niks van me heb laten horen.

Even in het algemeen, als jullie wat foto's willen zien die bij het nieuwe verhaal geplaatst zijn, dan staan die elke keer bij het laatste verhaal van daarvoor. Dus de foto's die bij dit verhaal horen, die staan bij het verhaal over de parende luipaarden van vorige keer. Zo kun je de andere foto's ook vinden zonder door alle eerste foto's te klikken.

De laatste weken waren heel erg druk en heb ik heel erg veel gedaan en beleefd! Het waren de laatste weken voor mij in Karongwe. (waar ik dus in totaal 12 weken ben geweest)

Het toetje van deze 12 weken was wel echt, ja alweer super!!
Zoals gewoonlijk hebben we onze 2 cheetah jongens moeten zoeken voor het onderzoek. (Jabu & Djuma) Ze zaten in het noorden van het park en we hadden ze snel gevonden, ze langen namelijk onder een boom in de schaduw te relaxen, of dat dachten wij toen nog. Na een minuut of 5 stond 1 van de 2 op en begon te sluipen..... De ander stond ook op en lliep er behoedzaam achteraan. Zo liepen ze ongeveer een honderd meter en hadden wij dus ook door dat er wat in de lucht hing. We hebben ze met de truck op een afstandje gevolgd en na een tijdje zagen wij dat ze een familie everzwijnen aan het besluipen waren... Ze slopen heeeeelll behoedzaame n geruisloos verder totdat ze op het randje van de weg in het hoge gras gingen liggen op nog geen 50 meter van de everzwijnen af. Daar bleven ze even liggen. Wij zaten inmiddels met zijn alle heel erg gespannen en stil te kijken wat er allemaal gebeurde!! De everzwijnen hadden helemaal niks door en liepen nog gewoon te eten als normaal totdat de cheetahs bijna tegelijk opsprongen en op de everzwijnen begonnen in te rennen. Elke cheetah rende achter een ander everzwijn aan en verdwenen in een grote stofwolk in het gras. De 1 had een goed slachtoffer uit gekozen want die bleef het everzwijn achtervolgen. Dat zwijn werd helemaal gek en roepte om hulp en de hele familie krijste alles bij elkaar terwijl de cheetah 1 van de everzwijnen weer de weg op joeg.... Daar op de weg haalde hij het everzwijn in, sloeg hem onderuit, terug in het gras en beet hem in zijn nek. (zoals waarschijnlijk iedereen wel eens heeft gezien in een documantaire, zo doden de meeste katten hun prooi) 1 cheetah lag dus met het everzwijn in het gras terwijl de ander niet succesvol was en de wacht hield. De complete familie everzwijnen was natuurlijk gruwelijk over de zeik want de cheetah had een nog niet volwassen everzwijn gevangen. De andere everzwijnen waren allemaal geluid aan het maken en waren relatief onschuldige aanvallen aan het inzetten tegen de cheetah jongens. Dat resulteerde voor de everzwijnen op niks. Dit alles gebeurde in amper 10 seconden.......
nu werd het nog mooier want de cheetahs gingen met zijn 2e het everzwijn verder het gras in sleuren!!! cheetah 1 was nogsteeds bezig het dier te doden toen cheetah 2 het everzwijn bij de achterpoten pakte. Ze pakte het dier op en sleurden zo met zijn 2e het dier het gras in!!! (zie foto) Wij zaten nogsteeds allemaal als een stel verslagen honden op de truck met onze mond open en niet gelovend wat we net hadden gezien..... het was echt zooooo super bijzonder en adembenement op de cheetahs dit te zien doen!!!!

Het is net alsof je in een documantaire zit!!

In de laatste week was het ook een hele uitdaging om al de leeuwen te vinden voor ons onderzoek omdat Zero (de dominante leeuw) bijna door het hele reservaat heen heeft gelopen. Hij liep te brullen en te brullen om zijn dominantie duidelijk te maken. Dat was ook heel mooi om te zien, het blijft toch bijzonder om brullende leeuwen te zien.

Even een paar dingen die we ook hebben gezien de afgelopen 2 weken.
We hebben nog jagende leeuwen gezien in het donker. De 2 leeuwinnen werkten perfect samen alleen de impala's werkte voor hen niet mee... Een jacht zonder succes maar wel een drive vol met spanning.

We hebben ook een heleboel bijzondere dieren en dingen gezien...
we hebben luipaard schilpadden gezien, ik heb het huis gevonden van een grote afrikaanse slak. (dat huis is echt gewoon net zo groot als een vuist van een gemiddelde volwassene) We hebben een long crested eagle gezien, die hier heel bijzonder is, we hebben een sharpe's grysbok gezien. Dat dier is heel bijzonder in Karongwe. Het is de 2e keer dat dat dier officieel is gezien!! het lijkt een beetje op een steenbok. We hebben ook een water mongoose gezien. Die beesten zitten in de familie van de stokstaartjes alleen is een water mongoose een stuk grote, en ja hij leeft natuurlijk bij het water... We hebben neushoorns zien vechten, we hebben olifanten in de rivier gezien. We hebben een nijlpaard zien zitten (zie foto), we hebben de sporen van een pangolin gezien (zie foto) Dat dier is een miereneter en staat nog bovenaan mijn lijstje van de dieren die ik nog graag wil zien!! We hebben nog een hyena focus gedaan. We hebben een paar uur bij de hyena's gezeten en hebben ze geopserveerd en alles opgeschreven wat ze hebben gedaan en de nog niet geindentificeerde dieren proberen te identificeren. Ze hebben ook nogsteeds heel kleine jonge hyena's die nogsteeds heel erg schattig en zwart zijn. (zie foto). we hebben ook een luipaard op een prooi gezien!!! heel bijzonder om in je laatste week in karongwe een luipaard op prooi te zien!! voeld een beetje als een afscheidscadeautje!

Dan was het ook nog eens mijn verjaardag de 23 van deze maand...
ik wil daarover eerst zeggen dat ik jullie allemaal heeeeeeeeeeellllll hartelijk moet bedanken voor alle lieve en leuke kaartjes die jullie naar Sandra en ons pa & ma hebben gestuurd. Dat vind ik echt super leuk!!!! Doet echt heel veel met mij om zo nog iets te horen van jullie!!!!!!!!!!!!!

De dag zelf hier in Karongwe was ook heel leuk. Ik ben 2 keer op drive gegaan. We hebben leeuwen gezien, ik heb een leuk flimpje gemaakt en het leukste van deze dag op drive was dat we ook de pangolin sporen hadden gevonden. Nu zul je wel denken hoe kun je daar nu blij mee zijn maar toch. Kom maar eens naar afrika en dan zul je het wel merken hoe bijzonder dat is...
Toen iedereen s'avonds terug op de basis was heeft iedereen nog voor mij gezongen en hebben we gezellig nog een pilsje gedronken!! Het is toch wel een bijzondere dag en wie kan er nou zeggen dat ie Zero op Ground Zero heeft gezien in Karong in Zuid afrika......

De rest van de week hebben we ook nog meer verjaardagen gevierd, hebben we rete veel taart gegeten en zijn we een beetje aangekomen, Hoop ik......

De laatste dagen waren ook heel bijzonder omdat we toen nog een feest hadden op de basis, mijn laatste feestje in Karongwe. ik zal jullie de details van deze avond en van het feest in Mahlala wel besparen maar we hebben wel weer veel plezier gemaakt en als leeuwen, luipaarden en cheetah's rond gelopen haha.

Dan was het op 28 juli om half 5 s' ochtens toch echt tijd om afscheid te nemen van alle mensen en van Karongwe. Dat was toch wel heel zwaar en moeilijk na 12 weken om vaarwel te zeggen. Op het vliegveld hebben we met de mensen die weg gingen nog even rondgelopen en nog een lunch gegeten. Daarna ging iedereen zo'n beetje zijn eigen weg of naar zijn of haar vliegtuig.

Inmiddels was er ook weer iets leuks gebeurt want weg gaan van Karongwe betekend dat Sandra naar Zuid-Afrika komt!!! Dat is natuurlijk wel heeeeeelll leuk!!! We Hebben elkaar na 3 maanden op het vliegveld weer gezien. Ik ben wel heel blij om nu langer dan 2 weken met Sandra rond te trekken door Zuid- Afrika en haar allemaal dingetjes te laten zien waar ik de 12 weken geweest ben en wat wij als onderzoek in Karongwe doen en hoe wij daar leven.

Het mooie van dat Sandra komt is ook dat ik weer terug kan naar Karongwe voor een dagje :) We zijn daar met de nieuwe vrijwilligers op 1 middag rit en een ochtend rit gegaan. Ik vond het toch wel bijzonder om zo weer terug te zijn en Sandra Karongwe te laten zien. Op de ochtend rit heb ik zelfs ook nog met de T-lem de dieren proberen te vinden wat ok gelukt was. Dat was wel mooi voor Sandra want dan krijgt ze nog een beter idee van hoe het werkt.

We hebben ook keiveel geluk gehad en gruwelijk veel mooie dingen gezien op drive!!!! We hebben al onze onderzoeksdieren gezien, dat wil zeggen alle leeuwen en de cheetah jongens. We hebben de kudde olifanten gezien, een stel bijzondere roofvogels, nijlpaarden en ook de mooiste dam in Karongwe. Alsof dit dan nog niet genoeg was hebben we ook de schattige aapjes (zie foto) in de boom gezien en zijn we naar de hyena's gegaan waar we Giggles (de moeder hyena) en haar 3 jongen hebben gezien.

En dan nog als klap op de vuurpijl hebben we 2, jawel niet 1 maar gewoon 2, luipaarden in een boom gezien!!!! Die 2 dieren 1 man en 1 vrouwtjes luipaard zaten constant naar elkaar te staren. Ze zater allebei in een andere boom, even voor de duidelijkheid. Het was wel heel bijzonder om de luipaarden zo in een boom te zien zitten. Dat had ik in de 12 weken in karongwe nog niet gezien!!!

Toen gingen we heel blij en voldaan naar huis totdat..... Stoopppppppppp een aardvarken!!!! Ja dat kon ik weer roepen haha.
We reden gewoon weer langs een aardvarken!!!! Nu heeft Sandra gewoon ook al een aardvarken gezien, 1 van de meest bijzondere dieren die je hier kunt zien.... (geluksvogel)
Het werd ook wel extra grappig dat de nieuwe vrijwilligers niet eens wisten dat een aardvarken zo bijzonder was en hoeveel geluk je eigenlijk moet hebben om zon dier te zien..... Ze vroegen gewoon... ow is het zo bijzonder dat ze dit over de radio (tegen alle andere safrai drive voertuigen) zeggen??? Toen zakte mijn broek wel even af.....

Nu is het ondertussen alweer een paar dagen verder en ben ik hier heel erg aan het genieten van de vakantie met Sandra!!!! We gaan morgen naar Kruger dus wie weet binnenkort (geen idee wanneer) weer een nieuw verhaaltje met allemaal leuke dingen die we hebben meegemaakt!!!

Voor nu allemaal een kei fijne zomer daarzo, voor de mensen die vakantie hebben, een super fijne vakantie en tot de volgende!!!

Groete,
Dirk

• 03 Augustus 2012 - 13:24

Hannie:

Hey Dirk,
    Wat heb jij het tof daar, en nu ook nog Sandra om dat mee te delen.
    En ook nog een nieuw vogelras ontdekt begrijp ik: de geluksvogel. Knap man!
    Veel plezier samen en de groeten van ons.

Hannie en Olaf

• 03 Augustus 2012 - 15:45

03/08/2012:

Mooi verslag Dirk, het plezier spat ervan af! geniet er nog even lekker van samen.
    Groet, Marcel

• 03 Augustus 2012 - 15:46

Paula:

Hallo Dirk en Sandra

Fijn om te lezen dat jullie Dirks avonturen nu delen. Indrukwekkend die grote verscheidenheid aan dieren. Nog heel veel plezier met z'n twee. Pas goed op elkaar.
    Liefs
    Paula

• 03 Augustus 2012 - 16:33

Jolijn:

Lieve neef,

Kort maar krachtig: Dikke kussen vanuit Azie!! (Dat had ik je beloofd ;) )

xxxx

• 03 Augustus 2012 - 16:39

Rob:

Hoi Dirk,

Was wel veel deze keer, maar toch met interesse helemaal gelezen.:)
    Dat je dit allemaal uit je pen krijgt, dat je de tijd ervoor hebt terwijl Sandra er is.
    Levendig beschreven de meeste dingen zie je dan ook voor je.

Tot hoors, Gr, Rob.

• 03 Augustus 2012 - 20:06

Zusje:

Heey broertje,

Leuk he die kaartjes. Ze kwamen ook nog bij mij aan in Hilvarenbeek 3 adressen waar je dus post hebt gekregen speciaal voor jou :P
    Je afscheid was wel erg mooi zo te horen. Je krijgt wat je verdient, alle dieren nog gezien.
    Geniet van de vakantie met Sandra en tot snel weer!!!

Liefs xxxx Je zusje
    ps had ik ook maar vakantie dat is pas in september...snik snik...

• 03 Augustus 2012 - 20:38

Wim:

Hoi Dirk,

Tof dat je het zo naar je/jullie zin hebt/hebben.
    Groeten van Wim en Corine en de locale condor uit de Andes.

Fijne vakantie nog.

• 04 Augustus 2012 - 10:37

Pap En Mam:

Hoi Dirk En Sandra
    Het is mooi dat Sandra op Drive ook veel dieren heeft gezien nu hebben jullie er samen van kunnen genieten.
    Nu op naar de Big Five in Kruger.
    Nog een fijne tijd samen pas goed op elkaar.

Liefs Pap en Mam.

• 05 Augustus 2012 - 15:11

Eveline:

Jullie ook een fijne vakantie! Geniet ervan. X Groetjes, Eveline

• 06 Augustus 2012 - 18:20

Floortje:

Hey Dirk en Sandra,

Geniet van deze tijd samen. En Dirk, hoe lang je verhalen ook zijn, ik ben steeds weer onderaan voor ik er erg in heb, keep them coming! Heerlijk!

X Floortje